Töötajate koondamine: juhtimisalane väljakutse ja töötaja elumuutus
Töötajate koondamine: juhtimisalane väljakutse ja töötaja elumuutus
Juhised efektiivseks ja toetavaks koondamisprotsessiks.
Töötajaskonna vähendamine on keeruline protsess, mis nõuab juhtidelt tundlikkust ja professionaalsust. On ülioluline käsitleda seda protsessi viisil, mis austab nii organisatsiooni huve kui ka koondatavaid töötajaid. Lisaks juriidiliste nõuete täitmisele on vajalik pöörata tähelepanu inimlikele aspektidele, et lahkumine oleks võimalikult väärikas ja et mõlemad osapooled saaksid säilitada positiivsed suhted.
Töötaja lahkumisprotsess peegeldab ettevõtte põhiväärtusi ja juhtimiskultuuri, mistõttu on oluline, et see protsess oleks läbimõeldud ja lähtuks kaastundlikkusest ning vastastikusest lugupidamisest. BDO Eesti Organisatsioonide Strateegilise Arendamise ja Talendijuhtimise teenust juht Anu Prandi pani kirja olulisemad soovitused juhtidele:
- Esmatähtis on alati ajastatus. Koondamise või töösuhte lõpetamise info peab jõudma sisekommunikatsioonina töötajani esimesena, mitte meediast või kohvinurga juttudena. Loeb ka töötajatega saabuvast asjaolust rääkimine 5 minutit enne pressiteadet.
- Töösuhte lõpetamine ei seisne ainult paragrahvides ja paberite korrektses vormistamises. Tööandja peab oskama töötajaid ka ettevõttest välja juhatada nii, et kõigil jääks positiivne (või vähemalt neutraalne) emotsioon sellises raskes olukorras.
- Häälestu vestluseks ja valmista ette. Vali vestluseks neutraalne asukoht ja kui on tulemas palju vestlusi, siis varusta ennast märkmetega.
- Suhtle iga lahkuva inimesega isiklikult. Kollektiivne koondamine ei tähenda, et räägid kõigiga korraga. Võimalusel kaasa otseseid juhte ja personalijuhti.
- Alati on võimalik põhjused lahti rääkida ja selgitada edasiste protsesside jätku. Anna selge ülevaade, kas on võimalik ümberõppe korral ettevõttes jätkata või „lahkuminek“ on lõplik antud hetkel. Ebamäärased vastused on kehvem valik, kui karm tõde. Lisaks jätab ebamäärane ja ebakindel jutt sinust, kui juhist, halva mulje.
- Sul on ebamugav, see on loomulik ja inimlik. Veel ebamugavam on teisel osapoolel - mõista temas vallanduvaid emotsioone.
- Kuula avatult ära töötaja tagasiside. Lase rääkida ja anna märku, et kuulad ja püüad mõista tema seisukohta. Kuulamine on parim juhtimise tööriist. Lahkudes töötajad räägivad ka olukordadest, mida töösuhte ajal ei ole julgetud teha. Nendele uutele teadmistele tuginedes saad õppida ise ja muuta tulevikus sisekliimat, tööprotsesse jms.
- Täna oma töötajat tehtud töö eest. Igas inimeses on midagi positiivset ja head esile tõsta - turguta oma töötaja enesekindlust ja minapilti.
- Aita töötajal läbi mõelda tema järgmised sammud. Võibolla on tal tugevusi/oskusi, mis otseselt ei olnud seotud selle ametikohaga. Ehk on tal mõnes teises valdkonnas täitamata unistused, mille täitmiseks oskad just sina ta juhatada uuele teerajale. Paku omaltpoolt soovituskirja andmise võimalust (juhul kui see on õigustatud). Lisaks, sõltuvalt ettevõtte finantsseisust, paku koondatavatele karjäärinõustamise võimalust.
- Ära unusta lõpetuseks soovida kõike head ja anna kaasa enda siiras tänu ka siis, kui vestlus ei läinud hästi. Sa ei tea iial, kus ja millistel asjaoludel teie teed taas ristuvad. Meelde jääb viimane mulje. Kasuta seda!