5 märki, et Su raamatupidamine vajab professionaalset analüüsi või vahetust

Aasta hakkab peagi läbi saama ning kokkuvõtete aeg on peagi saabumas. Ettevõtjate jaoks on see kiire aeg, keskendutakse sageli rohkem müügitulemustele ja strateegiatele, kuid suuremat tähelepanu võiks saada ka ettevõtte finantsid ja raamatupidamine.

Hea raamatupidamine on palju enamat kui arvete sisestamine ja deklaratsioonide esitamine. Korras raamatupidamine annab juhile selge ülevaate ettevõtte rahalisest olukorrast, toetab kasvu ja aitab vältida kulukaid vigu. Kui raamatupidamisteenus ei toimi nii nagu peaks, võib see hakata äri arengut pärssima.
Ettevõtte raamatupidamissüsteemi ja raamatupidaja väljavahetamine võib tunduda keeruline  ja tülikas samm ning sageli kardetaksegi isegi sellele mõelda. Ometi on olukordi, kus muutus võib olla just see, mida ettevõte vajab. 

Alljärgnevalt toome välja viis levinud märki, mis viitavad sellele, et ettevõtte raamatupidamine võib vajada professionaalset analüüsi või teenusepakkuja vahetust.

1. Aruanded hilinevad või puuduvad

Regulaarne ja õigeaegne aruandlus on igas ettevõttes hädavajalik – nii Maksu- ja Tolliametile (MTA), muudele ametiasutustele kui ka ettevõtte sisemiseks juhtimiseks. Kui kuu- või kvartaliaruanded ei saabu kokkulepitud ajal või nende koostamine viibib, näitab see selgelt, et teenusepakkuja ei suuda oma kohustusi täita.

Hilinenud või puuduvad aruanded võivad kaasa tuua:
  • rahatrahve ja viiviseid MTA poolt;
  • ebatäpset finantsinfot juhtimisotsuste tegemisel;
  • ebakindlust investorite või partnerite silmis.
Täpne ja õigeaegne aruandlus peab olema elementaarne osa raamatupidamisteenusest, mitte lisateenus või "boonus". Siinkohal on tarvilik ka märkida, et hea raamatupidaja teeb tihtipeale ettepanekuid, kuidas saaks soovitud andmed kiiremini liikuma, et aruanded saaks esitatud pigem varem kui hiljem.

2. Hoiatused või trahviteated

Kui erinevatelt asutustelt – näiteks Maksu- ja Tolliametilt, Statistikaametilt või Registrite ja Infosüsteemide Keskuselt – hakkavad saabuma meeldetuletused, hoiatused või trahviteated (sageli ilma juhi teadmiseta), tasub korraks peatuda ja uurida, mis on nende taga.
Sageli viitavad need probleemid ebatäpsetele andmetele, hilinenud deklaratsioonidele või puudulikule dokumentatsioonile. Kuigi need võivad esmapilgul tunduda väikeste eksimustena, võivad need kiiresti kasvada tõsisteks probleemideks – kahjustada ettevõtte mainet, mõjutada krediidireitingut ja põhjustada lisakulusid.
Hea ja professionaalne raamatupidaja ei reageeri tagajärgedele, vaid ennetab neid. Ta hoiab tähtaegadel silma peal, kontrollib andmete korrektsust ning annab aegsasti märku, kui midagi vajab parandamist. Nii saab ettevõtte juht olla kindel, et kõik kohustused on täidetud ja ebameeldivaid üllatusi ei teki.

3. Puudub ülevaade ettevõtte tegelikust seisust

Kas tead igal hetkel, kui palju on ettevõttel vabu vahendeid, millised on lähinädalate maksukohustused või kes klientidest on veel maksmata jätnud? Kui need vastused ei ole kiiresti leitavad, tasub kontrollida, kas süsteem töötab nii, nagu peaks.
Hea raamatupidamine ei piirdu numbrite sisestamisega. See annab pideva ülevaate, aitab mõista, kuhu raha liigub, ning toetab otsuseid – olgu selleks investeeringud, palgakulude juhtimine või kasvu planeerimine.
Pidev ülevaade ja teadlikkus ettevõtte tegelikust seisust suurendab ettevõtte usaldusväärsust ka partnerite ja investorite silmis. Kui  finantsandmed on ajakohased ja aruanded õigeks ajaks esitatud tekib kindlus, et ettevõtet juhitakse läbipaistvalt ja teadlikult.

4. Teenusepakkuja on raskesti kättesaadav

Edukas koostöö algab heast suhtlusest. Kui raamatupidaja ei vasta, vastab hilja või ei oska anda selget nõu, võib olla aeg mõelda, kas see partnerlus ikka töötab. Hea teenusepakkuja on kättesaadav ja proaktiivne – ta hoiab sind kursis seadusemuudatustega, aitab tähtpäevi meeles pidada ning annab soovitusi, kuidas süsteeme paremaks muuta.
Raamatupidamine ei tohiks olla pelgalt „kohustus“, vaid partnerlus, mis annab ettevõttele tuge ja kindlust.

5. Raamatupidamises puudub süsteemsus või automatiseerimine

Kui ettevõtte raamatupidamine põhineb endiselt Exceli tabelitel, paberarvetel või kaustikutel, on tõenäoline, et palju väärtuslikku aega ja energiat kulub rutiinsele tööle. Tänapäeval on olemas hulgaliselt nutikaid ja turvalisi lahendusi, mis aitavad kogu protsessi oluliselt lihtsustada.
Pilvepõhised raamatupidamisprogrammid võimaldavad andmeid automaatselt töödelda ning annavad sulle reaalajas ülevaate ettevõtte rahalisest olukorrast. E-arved, automaatsed pangaliidesed ja integratsioonid müügitarkvara või laoarvestusega muudavad töö sujuvaks ja vähendavad vigade riski.
Lisaks automatiseerimisele on üha olulisemaks saanud tehisintellekti (AI) oskuslik kasutamine raamatupidamises. AI suudab juba praegu analüüsida suuri andmemahtusid, tuvastada ebatavalisi tehinguid ning aidata finantsprognooside koostamisel. Tulevikus kasvab AI roll finantsjuhtimises veelgi, pakkudes uusi võimalusi tööprotsesside tõhustamiseks.
Kui raamatupidaja ei kasuta kaasaegseid tööriistu, jääb ettevõttel kasutamata võimalus muuta oma finantsjuhtimine kiiremaks, täpsemaks ja läbipaistvamaks. Automaatika ja tehisintellekt  ei tähenda ainult mugavust – see tähendab ka paremat kontrolli ja rohkem aega ettevõtte arendamiseks.

Analüüs vs vahetus

Enne teenusepakkuja vahetamist on sageli kasulik teha olemasoleva raamatupidamise süsteemi professionaalne analüüs. See võimaldab hinnata, kas süsteem ja teenusepakkuja vastavad ootustele, tuvastada võimalikud kitsaskohad ning leida lahendusi protsesside ja aruandluse parandamiseks.
Raamatupidamisteenuse analüüs aitab teha teadliku otsuse, kas jätkata koostööd senise teenusepakkujaga või on aeg teha muudatusi. Mõnikord näitab kontroll, et teenuse kvaliteet on piisav, kuid mõne protsessi optimeerimine tooks ettevõttele suurt kasu. Teinekord selgub, et teenusepakkuja vahetus on parim viis tagada täpne, õigeaegne ja läbipaistev raamatupidamine – luues kindla aluse ettevõtte jätkusuutlikuks kasvuks ja sujuvaks igapäevaseks toimimiseks.

Kuidas teenusevahetus sujuvalt läbi viia?

Kui otsustad, et on aeg raamatupidamisteenuse kvaliteeti tõsta, ei tähenda see alati keerulist ja valulikku üleminekut. Hea uus teenusepakkuja aitab ettevõtte juhtkonda kogu protsessi jooksul – alustades olukorra hindamisest ja dokumentide korrastamisest, kuni andmete ülevõtuni. Tüüpiliselt aitab uus partner ka selgitada, milliseid andmeid eelmiselt teenusepakkujalt on vaja ning vajadusel suhtleb temaga otse.
Oluline on teha korrektne üleandmine: lõpetada senine leping, fikseerida tähtajad ning veenduda, et kõik vajalik info – näiteks algsaldod, deklaratsioonide ajalugu ja töötajate andmed – liiguvad turvaliselt ja täielikult. Nii saab uus teenusepakkuja alustada tööd korrektselt ja sinu ettevõte ei jää hetkekski „tähelepanuta".
Kõige olulisem on seejuures selge kokkulepe: kuidas toimub igakuine suhtlus, millised aruanded ja millal edastatakse, kes on kontaktisik, kuidas toimuvad andmeedastused ja kuidas käsitletakse küsimusi või erijuhtumeid.

Hea raamatupidamine on ettevõtte tervise garantii

Kui mõni ülaltoodud punktidest kõlab tuttavalt, ei ole sa üksi. Paljud ettevõtjad avastavad alles probleemide tekkides, et raamatupidamine on rohkemat kui lihtsalt numbrite sisestamine. Professionaalne partner pakub Sulle mitte ainult kindlust, vaid ka tuge kasvamisel ja riskide maandamisel.

Juhul, kui Teil on teema kohta täiendavaid küsimusi, palun pöörduge BDO ekspertide poole.